‘#Mediawijsheid in de klas’ te gast bij ROC Mondriaan in de week van de mediawijsheid!

Vandaag was ik te gast bij het ROC Mondriaan in de week van de mediawijsheid voor het verzorgen van twee workshops van 1,5 uur durende workshop over mediawijsheid:

Trainer
Patrick Koning, auteur: ‘#Mediawijsheid in de klas’, edublogger op Lerenontrafeld.nl en senior trainer/ontwikkelaar op het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch.

Doelgroep
Alle leraren.

Leerdoelen
Na deze sessie kan je:

  • uitleggen wat mediawijsheid is en welke 9 competenties mediawijsheid samen vormen;
  • uitleggen dat aandacht voor mediawijsheid binnen onderwijs breed noodzakelijk is en wie welke rol hiervoor moet vervullen;
  • minimaal twee concrete werkvormen: ‘leren focussen’ en ‘gebruik van sterke wachtwoorden’ toepassen in het onderwijs;
  • aan de hand van (mediawijze) pedagogische en didactische uitgangspunten zelf verder aan de slag met het vormgeven van mediawijsheid in het onderwijs.

Opzet en inhoud

Titel: Aan de slag met ‘#Mediawijsheid in de klas’!
Jongeren maken intensief gebruik van het internet. Ze consumeren informatie, bijvoorbeeld via google.nl. Ze participeren graag in sociale netwerken als Facebook en Instagram. Daarnaast produceren ze grote hoeveelheden status updates, selfies, likes en video’s. Het internet voorziet in een basisbehoefte van jongeren: verbondenheid. Ze kunnen gewoon niet zonder.

“Dat jongeren het medium internet dagelijks gebruiken betekent niet dat ze ook mediawijs zijn.”

Ook onderzoek bevestigt het: jongeren zijn lang niet zo mediawijs als ze zelf denken. Dus moeten scholen jongeren leren hoe ze enerzijds verstandig kunnen omgaan met de bedreigingen van het internet en anderzijds hoe ze de kansen van het internet optimaal kunnen benutten.

Inhoud
In de Workshop: Aan de slag met ‘#Mediawijsheid in de klas’! ga je na een korte inleiding op het waarom en wat van mediawijsheid aan de slag met het hoe: hoe maak je jongeren mediawijs? Hierin krijg je allereerst grip op de rollen leraar Mediawijsheid en mediawijze leraar. Met mediawijsheid aan de slag gaan vraagt een aantal pedagogische en didactische uitgangspunten. Daarna ervaar je minimaal twee concrete werkvormen: ‘leren focussen’ en ‘gebruik van sterke wachtwoorden’. Je krijgt inzicht in de pedagogische en didactische uitgangspunten van mediawijsheid. Ten slotte ga je aan de hand van een brainstorm in kaart brengen op hoe je mediawijsheid binnen je eigen expertisegebied vorm kunt geven.

Duur
1,5 uur

Voor een beeld van de inhoud van de workshop zie de slides die ik als basis gebruikte in Slideshare.


Wil je meer informatie over mijn boek ‘Mediawijsheid in de klas’ surf dan naar Mediawijsheidindeklas.nl. Wil je het boek aanschaffen? Dan kan dat onder andere bij OnderwijsboekManagementboek of Bol.com.

You may also like

Leave a comment